Trygg og effektiv transport i hele landet
Veier, jernbane, havner og flyplasser binder Norge sammen og er helt avgjørende for bosetting og arbeidsplasser
Det offentlige må ha hovedansvaret for at denne infrastrukturen fungerer godt. Det er behov for en mer helhetlig utvikling av infrastruktur. Vi må bedre utnytte de mulighetene ny teknologi gir, og den totale planleggings- og utbyggingstiden for samferdselsprosjekter må reduseres betraktelig.
Havnene er viktige for verdiskaping og bosetting langs kysten. Etterslepet på investeringer i havnene er stort, og det er behov for en økt satsing. Vi vil ruste opp havner og farleder slik at vi kan få mer gods fra vei til sjø og sikre videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn.
Kystruten, som anløper 34 havner langs den langstrakte kysten vår, er av stor betydning for både passasjer- og godstrafikk. Arbeiderpartiet vil sørge for at dette viktige tilbudet videreføres med daglige anløp.
Nullvisjon for ulykker bør også gjelde på sjøen, og Arbeiderpartiet vil prioritere det ulykkesforebyggende arbeidet for å hindre drukning.
Arbeiderpartiet vil:
- Fortsette arbeidet med en nullvisjon med mål om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i veitrafikken.
- I samarbeid med fylkeskommunene utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier og sette fylkeskommunene i stand til å følge denne.
- Utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksveiene
- Utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan for skredsikring av alle strekninger med høy og middels skredfaktor på riks- og fylkesveinettet som:
- er forpliktende, tidfestet og ambisiøs.
- sikrer at prosjekter blir utført sammenhengende og kostnadseffektivt.
- prioriterer de mest rasutsatte delene av riks- og fylkesveinettet.
- Planlegge mer helhetlig når lange riksveistrekninger skal bygges ut og prioritere ferdigstillelse av allerede planlagte strekninger
- Gjennomføre samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for å høste kunnskap som styrker fremtidig organisering og gjennomføring av nye prosjekt.
- Sikre offentlig eierskap og kontroll i jernbanesektoren og stoppe konkurranseutsetting og oppsplitting.
- Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille allerede vedtatte jernbaneutbygginger.
- Gjennomføre en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen, slik at jernbaneutbygginger i nord kan vurderes ved neste rullering av Nasjonal transportplan.
- Beholde Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet.
- Kreve at offentlige innkjøpere av innenlands helikoptertjenester stiller konkrete flysikkerhetskrav ved kjøp av slike tjenester.
- Opprettholde et godt, desentralisert nett med kortbaneflyplasser og sørge for at disse brukes i arbeidet med elektrifisering av luftfarten.
- Øke bevilgningene til havner og farleder langs hele kysten.
- Styrke samarbeidet mellom transportetatene, bygg- og anleggssektoren og relevante forskningsinstitusjoner.
- Sørge for et godt ferjetilbud og sikre at overføringene til fylkeskommunal ferjedrift samsvarer bedre med behovet de reisende og næringslivet har.
- Arbeide for å halvere fergetakstene i løpet av kommende stortingsperiode i samarbeid med fylkeskommunene, og senke inngangskostnaden for å kunne benytte Autopass. Endringene skal finansieres av staten.
- Få mer av godstransporten over fra landevei til sjø og jernbane.
- Gjøre ordningen med tilrettelagt transport (TT) til en nasjonal tjeneste.
- Vurdere et bredt sett av virkemidler for å gjøre sjøtransport av varer mer attraktivt.
- Utrede hvordan vi kan sikre effektiv utnyttelse av norsk havnekapasitet.
- Sørge for god infrastruktur, som havner, for transport av tømmer.
- Stoppe konkurranseutsetting av drift- og beredskapstjenester ved flyplassene.