En mer praktisk skole
Arbeiderpartiet mener grunnskolen skal gi en bred grunnopplæring til barn og unge, både for de praktiske talentene og de mer teoretisk anlagte
Grunnskolen skal være en forberedelse for både yrkesfag og studiespesialisering, og gi alle barn rike og varierte mestringsopplevelser.
Praktisk-estetiske fag har en verdi i seg selv og må sikres en større plass i alle barns skolehverdag. I teorifag er det også viktig å ta i bruk flere praktiske tilnærmingsmåter for å lære fagstoff. Kompetansebegrepet i alle fag handler om å tilegne seg kunnskap og å trene ferdigheter, og Arbeiderpartiet ønsker at norsk grunnskole skal være i front når det gjelder å utvikle praktisk pedagogikk og didaktikk, særlig innenfor basisfagene norsk, matematikk og engelsk.
Grunnskolen skal forberede og motivere for alle utdanninger. Det skal være og oppleves som en reell forberedelse for elever som både sikter seg inn mot yrkesfag og studiespesialiserende på videregående skole. Utviklingen av morgendagens fagarbeidere starter i første klasse og skal være en vesentlig del av norsk grunnskole. Skolen må lære elevene å gjøre og gjennomføre, og at det er like viktig som å vite. Elevene må lære å bruke teorien skolen utstyrer dem med. Slik får de dypere forståelse for teoretisk kunnskap hva de skal med den. Det er viktig i alle yrker og utdanninger.
Arbeiderpartiet vil:
- Innføre «praktiske ferdigheter» som en sjette grunnleggende ferdighet, fordi praktiske ferdigheter er kunnskap som er viktig og verdifull i seg selv, der elevene skal skape, utforske, utvikle kreativitet, innovasjon, problemløsning, og kritisk tenking.
- Øke bruken av praktisk læring i alle fag, og vurdere hvordan praktisk læring kan fremmes og vektlegges i kompetansemål, vurdering og eksamensformer.
- Styrke praktisk læring i teoritunge fag ved å lage en nasjonal strategi som sørger for at det utvikles og deles innovativ og engasjerende metodikk, særlig i basisfagene norsk, matematikk og engelsk.
- Legge til rette for at alle skoler har tilgang til verksted, skaperverksted, sløydsal, og tilsvarende læringsarenaer gjennom et spleiselag mellom stat og kommune, og begynne med ungdomsskolene.
- Praktisk pedagogikk og didaktikk skal vektlegges i lærerutdanningene og i etter- og videreutdanning for lærere i alle fag.
- Styrke og forbedre de praktiske og estetiske fagene gjennom en egen strategi, ved blant annet å sikre at skolene har materialer og utstyr.
- Gi lærere mulighet for etter- og videreutdanning også i praktiske og estetiske fag.
- Øke andelen kvalifiserte lærere innen de praktiske og estetiske fagene.
- Gjennomgå valgfagene i ungdomsskolen og stille krav om at alle skoler skal tilby minst ett praktisk rettet valgfag som gir standpunktkarakter.
- Evaluere eksamensordningen, både på ungdomsskole og videregående skole, slik at eksamen/sluttvurderingen gjenspeiler kompetansemålene i læreplanene.
- At kunnskap om den norske modellen og trepartssamarbeidet skal få en større plass i undervisningen på skolen.
- Legge til rette for at alle ungdomsskoler har tilbud om elevbedrift og utplassering i arbeidslivet.
- Videreutvikle entreprenørskap i skolen som valgfag.
- Stille strengere krav til kvaliteten og omfanget på svømmeundervisningen, slik alle barn lærer å svømme.
- Sikre at alle elever fortsatt har tilgang til skolebibliotek, også elever på privatskoler, og inkludere skolebibliotekarene i det pedagogiske arbeidet.
- Arbeiderpartiet vil videreføre lovkravet om leirskole i ny opplæringslov.